هیچ آستانه‌ی مشخصی برای تشخیص و درمان دیابت درطی بارداری وجود ندارد

16 سپتامبر 2016- متخصصان تعیین بهترین آستانه ی قند خون را در طی بارداری برای تعادل به نفع فواید درمان دیابت در برابر مضرات آن، یک نیازی فوری معرفی کردند.

 یک مطالعه‌ی جدید نشان داد یک ارتباط ثابت بین بالا بودن قند خون درطی بارداری و افزایش خطر عوارض در زمان تولد وجود دارد، اما شواهد روشنی از یک اثر آستانه‌ای وجود ندارد.

نتایج این مطالعه در مجله ی  BMJمنتشر گردید. محققان می‌گویند ما در حال حاضر نیاز به تعیین بهترین آستانه‌ی قندخون برای ایجاد تعادلی بین منافع و مضرات تشخیص و درمان دیابت در زنان در طول بارداری داریم.

دیابت بارداری به افزایش مقدار قند خون در طی بارداری اطلاق می شود که با افزایش خطر ابتلا به طیف وسیعی از عوارض جانبی در زمان تولد برای مادر و نوزاد و همچنین سلامت بلند مدت مادر و نوزاد، ارتباط دارد.

 اگر چه درمانها می‌توانند خطر این عوارض را کاهش دهند اما همچنان آستانه‌ی مطلوب قندخون برای تعریف دیابت بارداری نامشخص است. به همین دلیل گروهی از محققان در بریتانیا و جمهوری ایرلند ارتباط بین مقدار قند خون زنان باردار که پیش از این به دیابت مبتلا نبودند و نتایج تولد آنها نظیر نیاز به سزارین را بررسی کردند.

آنها تمام مطالعاتی که به بررسی ارتباط بین قندخون دوران بارداری و نتایج آن برای مادر و کودک پرداخته بود را جستجو کردند. دانشمندان 23 تحققین در این زمینه انتخاب کردند که در آنها بیش از 200 هزار مادر و نوزادان آنها اغلب از کشورهای با درآمد بالا (سراسر آسیا، استرالیا، اروپا و شمال آفریقا) شرکت داشتند. هیچ مطالعه ای برای کشورهای صحرای جنوبی آفریقا نیافتند و مطالعات کمی بروی کشورهای با درآمد کم و متوسط انجام شده بود.

محققان می‌گویند: اگر چه این پژوهش‌ها در مورد روابط علی و معلولی اطلاعاتی ارائه نداده اند اما متا آنالیز این مطالعات مشاهداتی برای گردآوری شواهد مفید بود.

هنگامیکه محققان نتایج تمام مطالعات را با هم ترکیب نمودند، یک ارتباط  خطی مستقیم بین مقدار قند خون مادر و نیاز به سزارین، القای زایمان، وزن سنگین نوزادان و دیستوشی شانه (گیرکردن نوزاد در کانال زایمان ) یافتند. این بدان معناست که هر چه مقدار قند خون مادر افزایش می یابد، خطر این مشکلات به همان میزان بالا می‌رود، اما هیچ گونه شواهد واضحی برای یک اثر آستانه‌ای وجود ندارد.

هنگامیکه محققان هر یک از مطالعات را بطور جداگانه برای بررسی تأثیر بالقوه‌ی کیفیت هر مطالعه، نوع قرار گرفتن در معرض قند و مناطق جغرافیایی بررسی کردند، همان الگوی ارتباط خطی بصورت مشابه تکرار شد.این نتایج نشان می‌دهد که هیچ حد آستانه ی واضحی از مقدار قند خون برای تشخیص دیابت بارداری وجود ندارد.

 محققان نتیجه‌گیری نمودند که به انجام تحقیقات فوری برای تعیین بهترین آستانه‌ی قندخون برای ایجاد تعادل به نفع جلوگیری از عوارض بارداری برای مادران و نوزادان به هنگام تولد و جلوگیری از صرف هزینه‌های بالا در تشخیص، درمان و مشکلات درمان بیش از حد برخی از زنان، نیاز است.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160916104450.htm